Pembuka Kata

Semuanya mengenai Negeri Sembilan yang tercinta :)

Saturday, October 24, 2009

Kelas Kewartawanan Foto aku...

Dari awal sem ni lagi, aku kna ambik subjek kewartawanan foto di mana aku dapat pensyarah yang agak comel dan sangat kreatif iaitu En.Sam kita ni. Kalo ikut kan, dia mmg seorang yang straight dalam asigment (asig) yang dia bagi. Tp, bagi aku itu adalah cabaran bagi aku dimana aku kena ambik gambar yang diberi tajuk nature, potrait, achitecture, object, panning, lightrail, dan asig last sekali adalah documentari.
Dengan hanya ada 8 orang jer yg ambik paper ni, so kita kna teruskan jugak walaupun dalam kelas t hanya ada 8 org pelajar sahaj. Mula2, aku rasa give up jgk la nak ambik gambar yg En.Sam minta ni. Yea la, aku x la mahir sgt dalam pengambilan gambar ni. Tambah2 aku ni x bper kreatif lak kan. Dengan berbekalkan kamera SLR-D60 yang aku beli awal tahun ni yang berharga RM1990, aku guna dengan sebaik-baiknya. Aku rasa la, byk kali la asig aku ni kna reject coz x mencapai tahap yang Mr. Sam nak ni. Tensoin jgk laa...
Tp, Mr.Sam x la reject bulat2 coz setiap benda yg dia reject, mst dia akan bagi sebab dan tunjuk ajar lepas reject. So, aku nak berterima kasih la pada beliau coz byk beri aku tunjuk ajar selama aku kelas ngan dia ni. Just, cuma gambar yang paling aku sukar ambik sekali adalah gambar yang bertajuk object ni. Byk jgk la aku kna komen kat dia coz sumer benda yang aku ambil x mencapai kehendak dia. Aku rasa dah beratus keping gamabar aku ambik bg tajuk ni sahaja. Tp, aku x kesah coz aku rasa skrg ni aku dalam tempoh pembelajaran. So, adat la t kalo ada kesilapan dan kekurangan dlm pengambilan gambar ni.
Bg pendpt aku, yg penting, lepas wat sil;ap, kita jgn la ulangi benda yg silap lg. So, akhirnya, skrg ni dah minggu ke 14, so dah sampai masanya aku dah kena anta asig yang ketiga dimana aku wat citer tentang seorang Abg U.K UUM ini menjadi seorang pemandu teksi selepas abis kerja kat UUM ni.
So, kejap lagi aku akan paparkan gambar asig aku dan bagi asig ke-3 ni aku akan paparkan kemudian coz berita yang aku tulis ni x diedit lagi oleh Mr.Sam. Maybe aku akan upload kemudian dan dari segi gambar, sumer gambar aku telah diterima oleh Mr.Sam.
Thanks sekali lagi kepada Mr.Sam yg byk bg tunjuk ajar pada aku dan rakan2 sekelas aku yg byk memberi pendapat dan pandangan kat aku di dlam foto yg aku ambik ni.
So, mggu dpn dah nak exam kewartawanan foto dan kepada sumer, aku nak ucapkan Good Luck dan selamat menjawab dan bersama-sama kita mendoakan kejayaan kita nanti.



OBJECT
Gambar yang bertajuk Object dimana dalam gambar ini ada kesedihan dan kegembiraan. Gambar ni kta kna wat itam putih dan nanti aku akan tunjuk kan gambar yng bercolour pulak dan gambar ni x diedit langsung k...


NATURE
Gambar yang bertajuk Nature Gambar ni kta kna wat itam putih dan nanti aku akan tunjuk kan gambar yng bercolour pulak dan gambar ni x diedit langsung k...



BANGUNAN
Gambar yang bertajuk bangunan dimana dalam gambar ini ada kebanggan aku di UUM. Di dalam gambar ini, aku guna lens 55mm-300mm milik alif punya. Thanks pada alif coz sudi pinjam lens kat aku. Gambar ni kta kna wat itam putih dan nanti aku akan tunjuk kan gambar yng bercolour pulak dan gambar ni x diedit langsung k...


PANNING
Gambar yang bertajuk Panning ini adalah gambar yang aku paling suka sekali ni.Gambar ni x diedit langsung k... Terima kasih kepada pemilik kereta ini coz lalu tepat pada masanya...huhuhu...





1 comment:

  1. jngan pandang rendah kepada kamera tu walaupon harga dia rendah....

    kamera yang "lekeh" pon mampu buat gambar lgi lawa klo kita ada kemahiran yg kita sendiri buat....

    setiap gmbar yg kita tngkap ada maksud dia tersendiri...paham-phamkan je la..

    aku selalu buat mcm tu....hehe...tngok r gmbo yg aku tangkap...hehe..(promote gmbo sendiri plak..hehe...

    ReplyDelete