Pembuka Kata

Semuanya mengenai Negeri Sembilan yang tercinta :)

Tuesday, October 27, 2009

Kenapa terus terjadi benda ni???

Projek dah berlalu, namun ramai yg masih tidak puas ati dgn pihak pentadbiran @ pihak pengurusan dlm projek ini. Knp terjd begini???
Dalam hal ini, sapa yg harus dipersalahkan??? tepuk dada, tny ati anda... Adakah anda pernah membuat kesilapan??? Adakah anda pernah kutuk seseorang??? Tny diri sendiri...
Saya percaya, setiap orang mempunyai cara yang berbeza dlm menjadi ketua @ memerintah sesuatu perkara. Namun, dalam proses pemerintahan terhadap sesuatu perkara, seseorg ketua itu perlulah memahami apakah kehendak pekerjanya @ rakyatnya sebelum memerintah sesuatu. Jika seseorg ketua itu x memahami apa erti nya pentadbiran,hubungan, maka sesebuah pemerintahan itu tidak akn berdiri kukuh, malah akan menjadi perbualan org ramai.
So, kali ini aku nak terus bercerita tentang per yg telah terjadi dan per yg telah aku nampak, dan per yg aku dah dgr dalam projek di dalam persatuan aku ni. Aku x tau knp jd cm ni??? Aku merasakan semakin ari, semakin byk konflik dan peperangan yang berlaku dan sy khuatir 1 hari nant, persatuan aku ni akan jadi musnah dan hancur akibat daripada seseorg. Bak kata pepatah, kerana nila setitik, habis rosak susu sebelanga.
Knp kita x cuber memahami apa kehendak rakyat kita??? Knp kita nak buat sesuatu mengikut emosi dan mengapa kita perlu terlalu mengikut kata2 seseorg itu?Adakah dgn itu anda akan rasa bahagia???Mungkin ya, tp tidak berkekal lama dan mungkin akan musnahkan diri anda sendiri.
Daripada projek yg telah berlalu, masih ramai yg tidak berpuas ati mengenai projek yg mereka sertai. Knp, benda2 yg kecil boleh diperbesarkan? Adakah dihasut??? Jwpnnya, pk la sendiri kerana sy yakin anda boleh menilai sesuatu, yg mana baik dan yg mana buruknya...
Drpd sblm projek t, aku dh dgr mcm2 lg mengenai kutukan kpd aku, x puas ati dgn org sekelilingnya dan pelbagai lagi. Knp,dalam kita melakukan sesuatu memerlukan perkataan WAJIB dalam memaksa mereka hadir. Knp ia berlaku??? Sehinggakan if seseorg itu tidak mendgr arahan tersebut, maka bdk itu akan diugut dgn pelbagai perkara di dalam akademik mereka dan sehinggakan pelajar2 tkt dgn ugutan itu. Aku nak jgk tgk sama ada ugutan t menjadi kenyataan atau hanya kata2 kosong shj dalam menakutkan pelajar2. Saya yakin dan percaya pelajar2 memerlukan suasana yg aman untuk pembelajaran,namun, knp jd cm ni???
Kalo sy imbas kembali, pernah terjd seseorg tenaga pengajar di sini telah digantung kerja akibat drpd ugutannya kpd pelajar2nya. Maka, tenaga pengajar tersebut dikenakan tindakan. So, saya akan nantikan samada org yg memaksa ini akan dikenakan tindakan yg sama jika ia btl2 melakukannya.
Aku x berniat untuk kutuk seseorg @ mengata seseorg dlm blog ini. Tp, aku berdiri di tempat yg btl dan hny ingin meulahkan perasaan yg ada kpd anda semua. Kpd yg terasa, sy mohon maaf kerana apa yg sy ceritakan adalah benar2 berlaku dan tiada rekaan pun dlm citer ni...
Saya ingin mengeluarkan beberapa ayat yg telah sy terima drpd informer saya mengenai tindakan seseorg ketua dalam menjalankan tugasnya. "Ko ingat ko dah byr duit Rm... t besa la, kot bg makanan kucing aku lg mahal drpd per yg ko byr t", dan ada lagi ayat2 yg membuatkan sy kecewa sekali dimana sepatutnya kita bertolak ansur antara 1 sama lain, hormati sesama lain,ni tidak. Saya amat kecewa la dgn kata2 tersebut dan maaf sy tidak boleh menyatakan ayat tersebut demi menjga kerahsiaan informer sy. Maaf sekali lg.
Tp, sy btl2 cukup kecewa dgn tindakan ketua tersebut yg sggp mengeluarkan ayat2 tersebut. So, saya nak ingatkan, untuk memastikan hub itu sentiasa baik, kita perlulah hormati antara 1 sama lain, dan bukannya membuat sesuatu mengikutperasaan sendiri dan dgr la apa kehendak rakyat kita.
Aku rasa smp sini jer cerita aku ni dan aku akan menyusul kemudian ari dan maaf kpd mereka yg terasa dan niat sy cuma 1, kekalkan hub dgn harmoni antara rakan2 kita.


P/s~ Kemewahan dan pangkat darjah mungkin sementara jika di salah gunakan, maka berubah la sebelum ia menjadi kenyataan.

5 comments:

  1. abg gan..sape org yg abg maksudkan tu??
    meh la kite kongsi

    ReplyDelete
  2. wah wah
    nampaknya saya tau siapa orangnya.. hehehe =P

    ReplyDelete
  3. sendiri buat, sndri mau ingat la kan...

    ReplyDelete
  4. huhu....susah kan...kalo org suke berak rata pastu xingat berak kat mana...wakkaakka!! kau beli tandas bergerak untuk dorang tu gan...xcukup duit aku bg duit..lalalalaa!!~

    ReplyDelete
  5. Gan..ko knal aq x??
    Aq pnah jmpe ko..ktr dlu same2 kat jamboree..

    ReplyDelete